Actualitate
Altar roman votiv dedicat zeului Liber Pater, exponatul lunii august la Muzeul Municipal „Ioan Raica” Sebeș
Piesa aleasă ca exponat al lunii august la Muzeul Municipal „Ioan Raica” Sebeş este un altar votiv dedicat zeului Liber Pater, o divinitate de origine italică care s-a bucurat de multă apreciere în întreg cuprinsul lumii romane.
Monumentul, intrat în anul 1972 în patrimoniul muzeului sebeşean, a fost descoperit în Benic (jud. Alba) de către cetățeanul Avram Simion în propria-i grădină în 1962, de la care a fost achiziționat zece ani mai târziu de către muzeu.
Altarul, de formă paralelipipedică, cu dimensiunile de 59 x 35 x 22 cm, este confecționat din calcar și este ornamentat cu o serie de linii paralele atât la bază, cât şi în partea superioară, pe trei din laturile sale, iar sus, pe fronton, cu grupe de linii dispuse oblic, și câte două reprezentări de con de pin pe fiecare dintre cele trei laturi. Spatele altarului este neted şi fără nicio ornamentație. În partea superioară se găsește cavitatea pentru libații, de formă circulară, în care, atunci când a fost găsit, era un vas cu cereale carbonizate, distrus însă în momentul descoperirii.
Inscripţia în limba latină este următoarea: LIBIIS VOTV / LIBRO P / ATRIS /PAVLINV (Paulinus şi-a îndeplinit făgăduiala făcută lui Liber Pater prin ofrande). Se remarcă, înainte de toate, stângăcia cu care sunt executate literele, cu deosebire în ceea ce privește litera L, redată ca un S invers, apoi unele cuvinte scrise cu o grafie sau în forme populare cum sunt: LIBIIS, gravat cu doi I, VOTV prin dispariția lui M final, în locul acuzativului VOTUM şi LIBRO în loc de LIBERO.
Aceste forme târzii aparținând latinei vulgare, sunt prezente în tot Imperiul Roman şi sunt obișnuite pentru limba populară care se vorbea în mediul rural, de unde provine de altfel monumentul. Şi tot aici mai amintim, ca o dovadă a stângăciei lapicidului care a executat inscripția, așezarea literei S din numele dedicantului Paulinus, deasupra literei V astfel că el face parte din rândul 4 al inscripției. Deși este rar în Dacia, numele Paullus, Paulinianus, Paullina, Paulla sunt comune însă în alte zone ale imperiului, cum ar fi bunăoară Raetia, Roma, Verona etc.
Altarul de la Benic a trecut printr-un proces de restaurare şi conservare anul acesta în cadrul celei de-a patra ediții a workshop-ului „Restaurarea și conservarea bunurilor culturale confecționate din piatră”, organizat de Centrul Cultural „Lucian Blaga” Sebeş prin Muzeul Municipal „Ioan Raica” Sebeş, în parteneriat cu Muzeul Naţional al Unirii şi Universitatea „1 Decembrie 1918″ din Alba Iulia.

Actualitate
Marți, 15 aprilie 2025: Vernisajul expoziției „Trepte spre lumină”, în spațiul expozițional al Primăriei Municipiului Sebeș
Marți, 15 aprilie 2025, începând cu ora 16.00, în spațiul expozițional al Primăriei Municipiului Sebeș, va avea loc vernisajul expoziției „Trepte spre lumină”, a iconarului Florin Nicolae Poenariu.
Locuitor al satului Laz, pictorul este un descendent al Poienarilor, cunoscuta familie de iconari care, de la sfârșitul secolului al XVIII-lea, a activat neîntrerupt, numeroase generații de zugravi, realizând icoane și cruci care au ocupat un loc de cinste atât în biserici, cât și în case ale credincioșilor din localități de pe Valea Sebeșului sau din alte zone ale Transilvaniei.
Florin Nicolae Poenariu duce mai departe arta predecesorilor săi, compozițiile sale fiind redate pe sticlă manufacturată, folosind o cromatică caldă pe fundaluri în care, adesea, se regăsește foița de aur. Valoarea lucrărilor sale este dată nu numai de pictura executată meșteșugit, ci și de ramele pe care iconarul le cioplește cu măiestrie, în decorația cărora se regăsesc numeroase motive tradiționale românești.
Absolvent al Colegiului Național „Lucian Blaga” din Sebeș, Florin Nicolae Poenariu a deprins meșteșugul de la mătușa sa Maria Deac Poenariu, iar din 2007 lucrează în atelierul său de pictură amenajat în casa din Laz în care locuiește. În 2008 a expus în cadrul Salonului național de icoane de la Aiud, pentru ca în anii care au urmat să fie prezent cu icoane și la alte expoziții de grup, precum cele organizate la Alba Iulia (2010, 2014), Sebeș (2014, 2015), București (2017, 2018). Au urmat numeroase expoziții personale: Alba Iulia (2015, 2016, 2017, 2018, 2022), Sebeș (2015), Câlnic (2016), Orăștie (2016), Cluj-Napoca (2016), Sibiu (2017, 2018, 2019), Galați (2022), Timișoara (2024) și Potsdam – Germania (2024).
În anul 2017, a câștigat premiul al II-lea la concursul național „Icoana ortodoxă – Lumina credinței”, organizat la Patriarhia română, iar un an mai târziu a fost răsplătit cu premiul I la expoziția națională de icoane „Icoana – credință și tradiție”, organizată de Institutul Național al Patrimoniului. În 2019, Patriarhia română i-a recunoscut meritele în ducerea mai departe a artei icoanei, acordându-i medalia „Omagiu Satului Românesc”.
Din anul 2020, este „Tezaur uman viu”, titlu acordat de Ministerul Culturii (în cadrul unui program inițiat de UNESCO) ca recunoaștere a meritelor sale în păstrarea și transmiterea în rândul comunității din care face parte, dar și în afara ei, a artei creării icoanei.
În deschiderea vernisajului, va avea loc un recital de cântece pascale susținut de Școala de muzică „DoReMi” a Centrului Cultural „Lucian Blaga” Sebeș, coordonată de prof. Alexandra Pamfilie.
Expoziția va fi deschisă publicului în perioada 15-30 aprilie 2025, putând fi vizitată gratuit de luni până vineri, între orele 8.00 și 16.00.