Actualitate
Sebeșenii și Unirea de la 1 Decembrie 1918: Garda naţională română din Sebeş
La începutul lunii noiembrie a anului 1918, militarii din armata austro-ungară se întorceau de pe front, în număr din ce în ce mai mare, cu armele din dotare asupra lor, implicându-se în acţiuni, care de multe ori implicau violenţa, numite generic „revoluţii”.
Acestea nu se limitau doar la atacarea autorităţilor locale, care se mai aflau încă la datorie, ci se soldau și cu jefuirea marilor proprietăţi și a magazinelor din orașe. Dezordinea provocată de foștii militari a determinat Consiliul Central Naţional Român de la Arad să ia măsuri. În apelul adresat naţiunii române, publicat la 8 noiembrie 1918, militarilor li se comunica faptul că erau dezlegaţi de jurământul faţă de împărat și erau totodată îndemnaţi să se înroleze în gărzi care să contribuie la menţinerea ordinii publice.
La 4 noiembrie 1918, odată cu înfiinţarea Consiliului Naţional Român din Sebeș, a fost creată și Garda Naţională Română. Aceasta era alcătuită iniţial din 50 de soldaţi, ajungând în scurt timp să numere peste 140, aflaţi sub comanda locotenentului Danil Tecău (1893-1953). Locţiitor al comandantului era dr. Ioan Cușută. Înfiinţarea gărzii era imperios necesară, deoarece „revoluţionarii” sebeșeni, după acţiunile din seara zilei de 2 noiembrie 1918, au devastat depozitele de cherestea ale firmei maghiare „Industria lemnului” din Budapesta, iar cazarma, părăsită de militarii austro-ungari, devenise un loc de aprovizionare a populaţiei cu cai, atelaje, făină, ovăz și chiar mobilier, după cum relata în memoriile sale căpitanul Ilie Stricatu.
Din aceleași evocări, aflăm că într-una dintre săptămânile care au premers ziua de 1 decembrie 1918, au fost dezarmate câteva trenuri cu combatanţi germani, care se retrăgeau spre Germania.
Și în gara din Sebeș s-a încercat o astfel de acţiune, însă fără acordul Gărzii Naţionale. Un grup de români s-a angajat în dezarmarea unui tren care staţiona în gară, incidentul soldându-se cu tragerea de focuri de armă din ambele părţi. În rândul românilor au fost două victime, Dumitru Muntean fiind rănit la picior, iar Nicolae Suciu, împușcat mortal, cei doi apropiindu-se prea mult de tren. La scurt timp de la declanșarea incidentului a sosit în gară și Garda Naţională din Sebeș, care s-a implicat în aplanarea ostilităţilor.
Danil Tecău a încercat să ia legătura cu ofiţerii germani pentru a-i determina să ordone dezarmarea trenului, demers care s-a soldat cu un eșec și, mai mult, cu luarea sa ca ostatic de către germani. Pentru a împiedica plecarea trenului, românii au demontat șinele și au distrus terasamentul căii ferate. Riposta nu a fost în zadar, Danil Tecău fiind eliberat în scurt timp, germanilor fiindu-le ulterior permis să repare calea ferată și să părăsească gara și hotarul orașului, potrivit relatării lui Ilie Stricatu.
La 1 decembrie 1918, membrii Gărzii Naţionale din Sebeș au contribuit și ei la asigurarea securităţii marii adunări naţionale, alăturându-se altor unităţi similare sosite din Cluj, Sibiu, Orăștie și Blaj.

Actualitate
Marți, 15 aprilie 2025: Vernisajul expoziției „Trepte spre lumină”, în spațiul expozițional al Primăriei Municipiului Sebeș
Marți, 15 aprilie 2025, începând cu ora 16.00, în spațiul expozițional al Primăriei Municipiului Sebeș, va avea loc vernisajul expoziției „Trepte spre lumină”, a iconarului Florin Nicolae Poenariu.
Locuitor al satului Laz, pictorul este un descendent al Poienarilor, cunoscuta familie de iconari care, de la sfârșitul secolului al XVIII-lea, a activat neîntrerupt, numeroase generații de zugravi, realizând icoane și cruci care au ocupat un loc de cinste atât în biserici, cât și în case ale credincioșilor din localități de pe Valea Sebeșului sau din alte zone ale Transilvaniei.
Florin Nicolae Poenariu duce mai departe arta predecesorilor săi, compozițiile sale fiind redate pe sticlă manufacturată, folosind o cromatică caldă pe fundaluri în care, adesea, se regăsește foița de aur. Valoarea lucrărilor sale este dată nu numai de pictura executată meșteșugit, ci și de ramele pe care iconarul le cioplește cu măiestrie, în decorația cărora se regăsesc numeroase motive tradiționale românești.
Absolvent al Colegiului Național „Lucian Blaga” din Sebeș, Florin Nicolae Poenariu a deprins meșteșugul de la mătușa sa Maria Deac Poenariu, iar din 2007 lucrează în atelierul său de pictură amenajat în casa din Laz în care locuiește. În 2008 a expus în cadrul Salonului național de icoane de la Aiud, pentru ca în anii care au urmat să fie prezent cu icoane și la alte expoziții de grup, precum cele organizate la Alba Iulia (2010, 2014), Sebeș (2014, 2015), București (2017, 2018). Au urmat numeroase expoziții personale: Alba Iulia (2015, 2016, 2017, 2018, 2022), Sebeș (2015), Câlnic (2016), Orăștie (2016), Cluj-Napoca (2016), Sibiu (2017, 2018, 2019), Galați (2022), Timișoara (2024) și Potsdam – Germania (2024).
În anul 2017, a câștigat premiul al II-lea la concursul național „Icoana ortodoxă – Lumina credinței”, organizat la Patriarhia română, iar un an mai târziu a fost răsplătit cu premiul I la expoziția națională de icoane „Icoana – credință și tradiție”, organizată de Institutul Național al Patrimoniului. În 2019, Patriarhia română i-a recunoscut meritele în ducerea mai departe a artei icoanei, acordându-i medalia „Omagiu Satului Românesc”.
Din anul 2020, este „Tezaur uman viu”, titlu acordat de Ministerul Culturii (în cadrul unui program inițiat de UNESCO) ca recunoaștere a meritelor sale în păstrarea și transmiterea în rândul comunității din care face parte, dar și în afara ei, a artei creării icoanei.
În deschiderea vernisajului, va avea loc un recital de cântece pascale susținut de Școala de muzică „DoReMi” a Centrului Cultural „Lucian Blaga” Sebeș, coordonată de prof. Alexandra Pamfilie.
Expoziția va fi deschisă publicului în perioada 15-30 aprilie 2025, putând fi vizitată gratuit de luni până vineri, între orele 8.00 și 16.00.